27 Nisan 2013 Cumartesi

PEYGAMBERİMİZ HZ. MUHAMMED’İN AYAK İZİ (KADEM-İ ŞERİF)




1. Abdülhamit türbesinin en önemli özelliği, içinde peygamberimizin ayak izlerinin (kadem-i şerif) bulunması.















Türbenin yeri hakkında bilgi için linki tıklayın:







Konu ile ilgili bilgi:
Kaynak: Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi 24. Cilt    (Madde adı: Kadem-i şerif)

“Hz. Peygamber’e izafe edilen ayak izi.

Taş veya tuğla zemin üzerinde bulunan ve “nakş-ı kadem-i saadet” de denilen ayak izidir.

Kadem-i şeriflerin en önemlisi Kudüs’te Kubbetü’s-Sahrâ’deki kaya üzerinde olanıdır; Bu izin miractan kaldığı söylenir. Ahmed Teymur Paşa, Hz. Peygamber’e izafe edilen, kendisinin bildiği diğer ayak izleri hakkında ayrıntılı bilgiler vermektedir. Ona göre sayıları yedi olan bu kadem-i şeriflerin dördü Mısır’da, ötekiler Kudüs, İstanbul ve Tâif’tedir. Mısır’da bulunan ayak izlerinden biri, sonradan adı Mescidü eseri’n-nebî olan Ribâtü’1-âsâr’da, bir diğeri Sultan Kayıtbay Türbesi’ndedir. Kayıtbay’ın 20.000 dinara satın alarak mezarının baş ucuna konulmasını vasiyet ettiği ayak izini Sultan 1. Ahmed  İstanbul’a getirtmiş, fakat gördüğü bir rüya üzerine izin bir kopyasını çıkarttıktan sonra aslını geri göndermiştir.

Osmanlı sultanları diğer mukaddes emanetler gibi kadem-i şeriflere de büyük bir hürmet göstermişlerdir.  I. Abdülhamid, Şam yakınlarındaki Kadem köyünde içinde bir kadem-i şerif saklanan mescidin bânisi Şeyh Seyyid Muhammed Ziyâd’dan kadem-i şerifi İstanbul’a getirmesini istemiş ve onu başı üstünde taşıyarak getiren şeyh, padişahtan büyük saygı gördüğü gibi Sadrazam Halil Hamîd Paşa tarafından da kendisi için Samatya’da (Davutpaşa İskelesi) Kadem-i Şerif adıyla bir tekke yaptırılmıştır.

 (محمد منيب العينتابي ) Mehmed Münîb Ayintâbî, “ÁsÀrü’l-óikem fì naúşi’l-úadem”  آثار الحكم في نقش القدم
adlı bir risale yazmış ve Rasûl-i Ekrem’in ayak izinin kaya gibi sert zemine çıkmasının mümkün olduğunu ispata çalışmıştır. Ayıntâbî, bu olayın Hz. Peygamber’in mucizelerinden biri olduğunu ve birkaç defa vuku bulduğunu ileri sürer. Müellif eserinin bir bölümünü, 1. Abdülhamid döneminde İstanbul’a getirilen Şam’daki ayak izinin ne zaman oluştuğu konusuna ayırmış ve Resûlullah Suriye’ye bi’setten önce gittiği için izin peygamberlik öncesinden kaldığı sonucuna varmıştır; bu arada başka yerden getirilme veya kopya olma ihtimallerini de düşünür. Kadem-i şeriflerle teberrükü Hz. Peygamber’e sevgiyi gösteren bir bid’at-i hasene olarak kabul edenler de vardır.”


 Sağdaki tabelada yazan yazı:


Kadem-i şerîf ol şâh-ı rasûl



Ayak

Kadem

قَدَم




Fotoğraflar kendi çekimimdir . The photos are taken by me الصور من تصويري 






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder