13 Ocak 2014 Pazartesi

BAŞARMAK – BAŞARDI نجح necaha fiilinin mazi (dili geçmiş zaman) olumlu çekimi:







هُمْ  نَجَحُوا 3
(Hum necahû)

Onlar başardılar (erkek)


هُمَا  نَجَحَا 2
(Humâ necahâ)

O ikisi başardı (erkek)

هُوَ  نَجَحَ 1
(Huve necaha)

O başardı (erkek)



Gâib
 (erkek)

هُنَّ نَجَحْنَ 6
(Hunne necahne)

Onlar başardılar (bayan)


هُمَا نَجَحَتَا 5
(Humâ necahatâ)

O ikisi başardı (bayan)

هِيَ  نَجَحَتْ 4
(Hiye necahat)

O başardı (bayan)



Gâibe
(bayan)

أَنْتُمْ نَجَحْتُمْ 9
(Entum necahtum)

Siz başardınız (erkek)


أَنْتُمَا نَجَحْتُمَا 8
(Entumâ necahtumâ)

İkiniz başardınız (erkek)

أَنْتَ نَجَحْتَ 7
(Ente necahte)

Sen başardın (erkek)



Muhatab
(erkek)

أَنْتُنَّ نَجَحْتُنَّ 12
(Entunne necahtunne)

Siz başardınız (bayan)


أَنْتُمَا نَجَحْتُمَا 11
(Entumâ necahtumâ)

İkiniz başardınız (bayan)

أَنْتِ نَجَحْتِ 10
(Enti necahti)

Sen başardın (bayan)



Muhataba (bayan)

نَحْنُ نَجَحْنَا 15
(Nahnu necahnâ)

Biz başardık


نَحْنُ نَجَحْنَا 14
(Nahnu necahnâ)

Biz ikimiz başardık

أَنَا نَجَحْتُ 13
(Ene necahtu)

Ben başardım

Nefsi mütekellim
(cinsiyet farkı yok)



ÖRNEK CÜMLE:



نَجَحْتُ  فِي  الْإِمْتِحَانِ

Necahtu fi’l-imtihâni

İmtihanı başardım        (İmtihanda başarılı oldum, imtihanı geçtim)





BU FİİLİN TÜM ÇEKİMLERİ:

Mazi (dili geçmiş zaman) olumlu:

Mazi (dili geçmiş zaman) olumsuz:

Muzari (şimdiki ve geniş zaman) olumlu:

Muzari (şimdiki ve geniş zaman) olumsuz:

Cahdı mutlak:

Nehyi hazır:

Emri hazır:

İstikbal (gelecek zaman) olumlu:

İstikbal (gelecek zaman) olumsuz:







Hiç yorum yok:

Yorum Gönder