13 Temmuz 2014 Pazar

DÜZENLEMEK - DÜZENLEDİ / TERTİPLEMEK TERTİPLEDİ / TOPLAMAK - TOPLADI رتّب (rattebe) fiilinin mazi (dili geçmiş zaman) olumlu çekimi:




Bu fiil, dağınık bir şeyleri toplamak, bir şeyleri sıraya dizmek, düzene sokmak vs. anlamında kullanılır.

Örnek:


Evi topladım

Rattebtu’l-beyte

رَتَّبْتُ الْبَيْتَ

Çekmeceyi topladım

Rattebtu’d-durce

رَتَّبْتُ الدُّرْجَ

Odamı topladım

Rattebtu  gurfetî

رَتَّبْتُ غُرْفَتِي

Karım, hayatımı düzene soktu

Zevcetî rattebet hayâtî

زَوْجَتِي رَتَّبَتْ حَيَاتِي






هُمْ رَتَّبُوا  3
(Hum rattebû)

Onlar düzenlediler
Onlar tertiplediler
Onlar topladılar
(erkek)


هُمَا رَتَّبَا  2
(Humâ rattebâ)

O ikisi düzenledi
O ikisi tertipledi
O ikisi topladı
(erkek)

هُوَ رَتَّبَ  1
(Huve rattebe)

O düzenledi
O tertipledi
O topladı
(erkek)





Gâib
 (erkek)

هُنَّ رَتَّبْنَ  6
(Hunne rattebne)

Onlar düzenlediler
Onlar tertiplediler
Onlar topladılar
(bayan)


هُمَا رَتَّبَتَا  5
(Humâ rattebetâ)

O ikisi düzenledi
O ikisi tertipledi
O ikisi topladı
(bayan)

هِيَ رَتَّبَتْ  4
(Hiye rattebet)

O düzenledi
O tertipledi
O topladı
(bayan)





Gâibe
 (bayan)

أَنْتُمْ رَتَّبْـتُمْ  9
(Entum rattebtum)

Siz düzenlediniz
Siz tertiplediniz
Siz topladınız
(erkek)


أَنْتُمَا رَتَّبْـتُمَا  8
(Entumâ rattebtumâ)

İkiniz düzenlediniz
İkiniz tertiplediniz
İkiniz topladınız
(erkek)

أَنْتَ رَتَّبْتَ  7
(Ente rattebte)

Sen düzenledin
Sen tertipledin
Sen topladın
(erkek)





Muhatab
 (erkek)

أَنْتُنَّ رَتَّبْـتُنَّ  12
(Entunne rattebtunne)

Siz düzenlediniz
Siz tertiplediniz
Siz topladınız
(bayan)


أَنْتُمَا رَتَّبْـتُمَا  11
(Entumâ rattebtumâ)

İkiniz düzenlediniz
İkiniz tertiplediniz
İkiniz topladınız
(bayan)

أَنْتِ رَتَّبْـتِ  10
(Enti rattebti)

Sen düzenledin
Sen tertipledin
Sen topladın
(bayan)





Muhataba (bayan)

نَحْنُ رَتَّبْـنَا  15
(Nahnu rattebnâ)

Biz düzenledik
Biz tertipledik
Biz topladık


نَحْنُ رَتَّبْـنَا  14
(Nahnu rattebnâ)

İkimiz düzenledik
İkimiz tertipledik
İkimiz topladık

أَنَا رَتَّبْـتُ  13
(Ene rattebtu)

Ben düzenledim
Ben tertipledim
Ben topladım





Nefsi mütekellim
(cinsiyet farkı yok)



BU FİİLİN TÜM ÇEKİMLERİ:

Mazi (dili geçmiş zaman) olumlu:

Mazi (dili geçmiş zaman) olumsuz:

Muzari (şimdiki ve geniş zaman) olumlu:

Muzari (şimdiki ve geniş zaman) olumsuz:

Cahdı mutlak:

Nehyi hazır:

Emri hazır:

İstikbal (gelecek zaman) olumlu:

İstikbal (gelecek zaman) olumsuz:







Hiç yorum yok:

Yorum Gönder