22 Şubat 2013 Cuma

TAMAMLAMAK - TAMAMLADI / BİTİRMEK - BİTİRDİ أَتَمَّ etemme fiilinin cahdı mutlak (kesin olumsuzluk) çekimi:





1,4,7,13,14,15 numaralı çekimlerin sonu esreli de okunabilir.

Örnek:
1 Huve lem yutimmi



هُمْ لَمْ يُـتِمُّوا   3
(Hum lem yutimmû)

Onlar tamamlamadılar
Onlar bitirmediler
(erkek)


هُمَا لَمْ يُـتِمَّا   2
(Humâ lem yutimmâ)

O ikisi tamamlamadı
O ikisi bitirmedi
(erkek)

هُوَ لَمْ يُـتِمَّ  1
(Huve lem yutimme)

O tamamlamadı
O bitirmedi
(erkek)




Gâib
(erkek)

هُنَّ لَمْ يُـتْمِمْنَ  6
(Hunne lem yutmimne)

Onlar tamamlamadılar
Onlar bitirmediler
(bayan)


هُمَا لَمْ تُـتِمَّا  5
(Humâ lem tutimmâ)

O ikisi tamamlamadı
O ikisi bitirmedi
(bayan)

هِيَ لَمْ تُـتِمَّ  4
(Hiye lem tutimme)

O tamamlamadı
O bitirmedi
(bayan)




Gâibe
 (bayan)

أَنْتُمْ لَمْ تُـتِمُّوا   9
(Entum lem tutimmû)

Siz tamamlamadınız
Siz bitirmediniz
(erkek)


أَنْتُمَا لَمْ تُـتِمَّا  8
(Entumâ lem tutimmâ)

İkiniz tamamlamadınız
İkiniz bitirmediniz
(erkek)

أَنْتَ لَمْ تُـتِمَّ    7
(Ente lem tutimme)

Sen tamamlamadın
Sen bitirmedin
(erkek)




Muhatab
 (erkek)

أَنْتُنَّ لَمْ تُـتْمِمْنَ  12
(Entunne lem tutmimne)

Siz tamamlamadınız
Siz bitirmediniz
(bayan)


أَنْتُمَا لَمْ تُـتِمَّا  11
(Entumâ lem tutimmâ)

İkiniz tamamlamadınız
İkiniz bitirmediniz
(bayan)

أَنْتِ لَمْ تُـتِمِّي  10
(Enti lem tutimmî)

Sen tamamlamadın
Sen bitirmedin
(bayan)




Muhataba (bayan)

نَحْنُ لَمْ نُـتِمَّ  15
(Nahnu lem nutimme)

Biz tamamlamadık
Biz bitirmedik


نَحْنُ لَمْ نُـتِمَّ  14
(Nahnu lem nutimme)

İkimiz tamamlamadık
İkimiz bitirmedik

أَنَا لَمْ أُتِـمَّ  13
(Ene lem utimme)

Ben tamamlamadım
Ben bitirmedim


Nefsi mütekellim
(cinsiyet farkı yok)

 


1,4,7,13,14,15 numaralı çekimlerdeki şedde kaldırılarak da kullanılır.


هُمْ لَمْ يُـتِمُّوا   3
(Hum lem yutimmû)

Onlar tamamlamadılar
Onlar bitirmediler
(erkek)


هُمَا لَمْ يُـتِمَّا   2
(Humâ lem yutimmâ)

O ikisi tamamlamadı
O ikisi bitirmedi
(erkek)

هُوَ لَمْ يُـتْمِمْ  1
(Huve lem yutmim)

O tamamlamadı
O bitirmedi
(erkek)




Gâib
(erkek)

هُنَّ لَمْ يُـتْمِمْنَ  6
(Hunne lem yutmimne)

Onlar tamamlamadılar
Onlar bitirmediler
(bayan)


هُمَا لَمْ تُـتِمَّا  5
(Humâ lem tutimmâ)

O ikisi tamamlamadı
O ikisi bitirmedi
(bayan)

هِيَ لَمْ تُـتْمِمْ  4
(Hiye lem tutmim)

O tamamlamadı
O bitirmedi
(bayan)




Gâibe
 (bayan)

أَنْتُمْ لَمْ تُـتِمُّوا   9
(Entum lem tutimmû)

Siz tamamlamadınız
Siz bitirmediniz
(erkek)


أَنْتُمَا لَمْ تُـتِمَّا  8
(Entumâ lem tutimmâ)

İkiniz tamamlamadınız
İkiniz bitirmediniz
(erkek)

أَنْتَ لَمْ تُـتْمِمْ    7
(Ente lem tutmim)

Sen tamamlamadın
Sen bitirmedin
(erkek)




Muhatab
 (erkek)

أَنْتُنَّ لَمْ تُـتْمِمْنَ  12
(Entunne lem tutmimne)

Siz tamamlamadınız
Siz bitirmediniz
(bayan)


أَنْتُمَا لَمْ تُـتِمَّا  11
(Entumâ lem tutimmâ)

İkiniz tamamlamadınız
İkiniz bitirmediniz
(bayan)

أَنْتِ لَمْ تُـتِمِّي  10
(Enti lem tutimmî)

Sen tamamlamadın
Sen bitirmedin
(bayan)




Muhataba (bayan)

نَحْنُ لَمْ نُـتْـمِمْ  15
(Nahnu lem nutmim)

Biz tamamlamadık
Biz bitirmedik


نَحْنُ لَمْ نُـتْـمِمْ  14
(Nahnu lem nutmim)

İkimiz tamamlamadık
İkimiz bitirmedik

أَنَا لَمْ أُتْـمِمْ  13
(Ene lem utmim)

Ben tamamlamadım
Ben bitirmedim



Nefsi mütekellim
(cinsiyet farkı yok)





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder