2 Kasım 2014 Pazar

ÇALIŞTIRMAK - ÇALIŞTIRDI شغّل şaggale fiilinin mazi (dili geçmiş zaman) olumlu çekimi:



Bu fiil iki anlamda kullanılabilir:

1. Birisini bir işte çalıştırmak
2. Aletleri çalıştırmak



Receiver’ı (alıcıyı) çalıştırdım.

Şaggaltu’r-risivır

شَغَّلْتُ الرِّيسِيڤِرَ

Televizyonu çalıştırdım

Şaggaltu’t-tilivizyûn

شَغَّلْتُ التِّلِفِزْيُونَ

Tv’yi çalıştırdım

Şaggaltu’t-tilvâz

شَغَّلْتُ التِّلْفَازَ

Klimayı çalıştırdım

Şaggaltu’l-mukeyyif

شَغَّلْتُ الْمُكَيِّـفَ

Cihazı çalıştırdım

Şaggaltu’l-cihâz

شَغَّلْتُ الْجِهَازَ

Arabayı çalıştırdım

Şaggaltu’s-seyyâra

شَغَّلْتُ السَّيَّارَةَ

Motoru çalıştırdım

Şaggaltu motor

شَغَّلْتُ مُوتُر






هُمْ شَغَّلُوا 3
(Hum şaggalû)

Onlar çalıştırdılar
(erkek)


هُمَا شَغَّلَا 2
(Humâ şaggalâ)

O ikisi çalıştırdı
(erkek)

هُوَ شَغَّلَ  1
(Huve şaggale)

O çalıştırdı
(erkek)




Gâib
 (erkek)

هُنَّ شَغَّلْنَ 6
(Hunne şaggalne)

Onlar çalıştırdılar
(bayan)


هُمَا شَغَّلَتَا 5
(Humâ şaggaletâ)

O ikisi çalıştırdı
(bayan)

هِيَ شَغَّلَتْ 4
(Hiye şaggalet)

O çalıştırdı
(bayan)




Gâibe
(bayan)

أَنْتُمْ شَغَّلْتُمْ 9
(Entum şaggaltum)

Siz çalıştırdınız
(erkek)


أَنْتُمَا شَغَّلْتُمَا 8
(Entumâ şaggaltumâ)

İkiniz çalıştırdınız
(erkek)

أَنْتَ شَغَّلْتَ 7
(Ente şaggalte)

Sen çalıştırdın
(erkek)




Muhatab
 (erkek)

أَنْتُنَّ شَغَّلْتُنَّ 12
(Entunne şaggaltunne)

Siz çalıştırdınız
(bayan)


أَنْتُمَا شَغَّلْتُمَا 11
(Entumâ şaggaltumâ)

İkiniz çalıştırdınız
(bayan)

أَنْتِ شَغَّلْتِ 10
(Enti şaggalti)

Sen çalıştırdın
(bayan)




Muhataba (bayan)

نَحْنُ شَغَّلْنَا 15
(Nahnu şaggalnâ)

Biz çalıştırdık


نَحْنُ شَغَّلْنَا 14
(Nahnu şaggalnâ)

Biz ikimiz çalıştırdık

أَنَا شَغَّلْتُ 13
(Ene şaggaltu)

Ben çalıştırdım



Nefsi mütekellim
(cinsiyet farkı yok)



BU FİİLİN TÜM ÇEKİMLERİ:

Mazi (dili geçmiş zaman) olumlu:

Mazi (dili geçmiş zaman) olumsuz:

Muzari (şimdiki ve geniş zaman) olumlu:

Muzari (şimdiki ve geniş zaman) olumsuz:

Cahdı mutlak:

Nehyi hazır:

Emri hazır:

İstikbal (gelecek zaman) olumlu:

İstikbal (gelecek zaman) olumsuz:






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder